SAM ger er kontroll och sparar pengar

Vi ser till att ni har rätt verktyg och kan använda era resurser effektivt. Varken mer eller mindre. För det är vad Software Asset Management, SAM, handlar om. Å ena sidan är det många verksamheter som har fler och dyrare licenser än de egentligen behöver. Å andra sidan riskerar vissa i stället straffavgifter från mjukvarutillverkarna, för underdimensionerad licensiering. En utredning om hur det står till med mjukvarulicenserna är därför en investering som kommer att löna sig. Alla våra licensutredningar har lett till optimering av resurserna och rena kostnadsbesparingar.

Eftersom alla organisationer är unika anpassar vi våra SAM-tjänster för att tillfredsställa just era behov. Vi arbetar med stor flexibilitet och är måna om att du ska få ut full effekt av din investering.

Kontakt

MADELEINE WETTERGREN

Business Area Manager, License

Mobil: 073-866 29 94

madeleine.wettergren@caperio.se

 

Caperio levererar SAM tjänster med högsta kvalitet och vi tar ansvar för att hjälpa er med att skapa kontroll över era licenser.

Vi arbetar proaktivt med licensrådgivning. Licenskostnaden påverkas av hur miljön sätts upp tekniskt och stora besparingar finns att göra.

Vi har stor erfarenhet med att hjälpa kunder i olika branscher och använder den kunskapen för att stötta er i era beslut

avtalsbaserat eller löpande tjänster

Med våra avtalsbaserade SAM-tjänster får ni löpande kontroll över licenshantering och processer – antingen med vår hjälp eller med egna resurser. Med all information samlad – installerade programvaror, licensinnehav, avtal och vill­kor, inventarieförteckningar och dokumentation för programvaror som används i verksamheten – blir licenshanteringen mycket enklare. Automatisering gör att manuella rutiner som kontroll, uppföljning och rapportering blir mindre.

Våra avtalsbaserade tjänster har fokus på resultat och inte på produkt. Målet för oss är att ni upplever ett mervärde och ser affärsnyttan.

Avtalsbaserade tjänster

12, 24 eller 36 månaders avtal.

SAM Enterprise

  • Verktyg för licenshantering.
  • Vi hjälper till med administration, analyser, beslutsunderlag, rekommendationer, utbildning och rådgivning.

 SAM Standard

  • Verktyg för licenshantering.
  • Egna resurser för löpande arbete.

Vi erbjuder även löpande SAM-tjänster såsom:

Snabbinventering
Status och analys av nuvarande läge.

ROI-analys
Lönar det sig att införa SAM för oss?

Microsoft/Adobe – genomlysning
Installerad programvara kontra licensrättigheter.

Genomgång av arbetssätt
Kan vi jobba mer effektivt med licenshantering?

Hjälp vid kontroll/revision
Vi hjälper till med dokumentation och inventering.

Enstaka tjänster
Engångsinsatser vid specifika behov.

Kundcase. Scandic

scandic

SCANDIC SPARAR TID OCH PENGAR MED SAM

Att växa är bra för företag. Men när Scandic skulle hantera alla programvarulicenser för datorer och servrar på 230 hotell med tusentals anställda blev det bara för mycket. Då ryckte Caperio in med en hjälpande hand och erbjöd sina tjänster för optimering av programvarutillgångar.

Vi skulle behöva anställa flera personer till på heltid om vi skulle hålla koll på alla datorer och licenser själva, så Caperio sparar mycket tid och pengar åt oss. Det säger Björn Jonasson, som är It Infrastructure Architect på Scandic Hotels.
Björn berättar att samarbetet med Caperio började 2003. Från början köpte Scandic bara hårdvaran, men i takt med att hotellkedjan växte blev det oöverblickbart att hålla koll på datorer och licensiering, lagring och servar.

– För att lösa problemet erbjöd Caperio sin SAM-tjänst till oss, där alla våra datorer och servrar med en liten agent rapporterar upp den installerade programvaran till en central portal på internet, säger Björn Jonasson.

Genom sitt arbete jagar Caperio hela tiden optimeringsmöjligheter: kunden ska ha rätt antal licenser och inte köpa på sig för mycket. Det leder i sin tur till att Caperio får sälja färre licenser. Är det verkligen klokt?
– Svaret är att vi skapar förtroende. Vi vill att våra kunder ska köpa rätt antal licenser, varken för många eller för få, men också att de köper rätt typ av licens. Vår uppgift är ju att effektivisera och skapa mervärde för dem, säger Caperios Maria Lindhagen, som är konsult för SAM-tjänsten.

Det är inte få datorer man har på Scandic, antalet arbetsstationer är cirka 3 500. Och fler blir det. Scandic har köpt Ricas hotellkedja vilket innebär att de ska få in alla deras datorer och servrar i samma miljö. Det arbetet pågår för fullt. Men Björn Jonasson är lugn, han vet att Caperio håller koll på varje dator, program och licens.

Så det är väl använda pengar att låta Caperio hjälpa er?
– Jag skulle säga att det är mycket väl använda pengar, både genom att det sparar resurser direkt, och genom att vi slipper ha egen kompetens i huset fullt ut. Det gör så att kan vi syssla med hotellen i stället. Och det behövs, för vi bygger nytt hela tiden.


 Projektet i tre steg

Situation
I takt med att Scandic växte till över 13 000 anställda blev det svårt att hålla koll på alla datorer, servrar och licenser. Företagets överblick var för dålig, vilket ledde till slöseri med resurser.

Lösning
För att lösa utmaningen med att hålla koll på licensbehov valde Scandic att ta hjälp av Caperio och deras SAM-tjänst som är baserad både på verktyg och omkringliggande tjänster. SAM-tjänsten ger full kontroll över inventerade datorer och servrar i realtid, samt aktuell licensefterlevnad för samtliga tillverkare.

Effekt
Scandic har nu via Caperio koll på varje dator och programvara kontra licensrättigheter som används av flera tusen anställda på mer än 230 hotell i 7 länder. Det sparar tid och pengar så att man kan ägna sig åt hotellverksamheten.